יום חמישי, 17 אוקטובר 2019

ביעור חמץ

ביעור חמץ

דרכים לחנך וללמד ללא בקורת, חלופה מעשית וידידותית,

מחשבות על מזוודת הכלים של חיינו, המזוודה ההורית, המקצועית והאנושית

פסח, חג החירות, מנהג ביעור החמץ – חיפוש דקדקני לאור נר של שארי חמץ ברחבי ביתנו, איסופו ושרפתו עד עפר.

ביתנו, מבצרנו כגופנו, עצמנו המקום בו אנו מתגוררים, איש איש ותכונותיו, איש איש ומנהגיו , איש איש ואורחות חייו.

היניי ניצבת לפנינו הזדמנות. הזדמנות לחשוב, להרהר, לבדוק , להחליט,

לשנות או לשפר.

אילו תכונות אנו מזהים, מאילו אנו מרוצים, באילו היינו מעוניינים לערוך שינויים ? כמו במנהג היהודי העתיק, ניצבת בפנינו הזדמנות לחיפוש מעמיק ודקדקני בתוכנו,לחפש שאריות של חמץ , גילוי , איתור בחינה ו… יציאה לחופשי מתוך אותם מקומות בהם אנו פחות מרוצים, חרות מן הדפוסים, ההרגלים, ההתנהגויות , שחרור מאותם תירוצים או

הסברים ל"למה" ו"בגלל מה", התבוננות קבלה והתחלה חדשה.

מה היינו רוצים לבער בעולם ? מה בארצנו הקטנטונת ? מה במסגרות בהן אנו חיים, מה בבתינו, במשפחתנו, בהורותינו,

מה בעצמנו ?בהקשר זה בחרתי לדון במושג "בקורת".

אותה תכונה, התנהגות או תגובה השזורה ברבדים השונים בחיינו,כזו שרבים מפרשים בטעות כמנוף ללמידה ושינוי,

כזו המביעה עמדה סובייקטיבית ונחרצת על פועלו של האחר או שלנו, זו שקוראים לה לעיתים "בקורת בונה" למרות שהיא רחוקה מלהיות כזו, זו שעושה ההיפך מעידוד, שמבצבצת ומופיעה בנו מכורח היותנו אנושיים.

מאחר ואני מאמינה כי כל תכונה הנמצאת בנו הינה חיובית ויכולה לשרת אותנו במצבים שונים בחיים אם רק נזהה אותה,

נעניק לה פרשנות ומקום בארגז הכלים של חיינו, גם ל "ביקורת" ניתן להתייחס ככזו, לשפר אותה, להכיר והבין אותה ולהעניק לה משמעות קצת אחרת ואפשרות לתרומה חיובית יותר.

ניתן להסתכל על התכונה מזוויות שונות ,אשתמש בדוגמה ממחישה אחת מתוך שלל דוגמאות, אתייחס, אתאר ולבסוף אתייחס לחינוך ילדים ואציע אלטרנטיבה ונקודות :

דמיינו : יוצר מתחום המוסיקה אשר בילה שעות בחיפוש אחר תווים,מילים, רעיון, השקיע את המיטב שבו , כתב, מחק, חווה תסכול, ניסה, יצר, השליך וניסה שוב ושוב, בילה שעות בחדרי חזרות מייחל לתוצאה המושלמת, שעות ללא שינה, התרגשות, ניסיון לנחש את דעת הקהל, שינויים, שיפורים, השמעות חוזרות… עד לרגע המיוחל… השיר הוקלט, יצא לרדיו ונשמע באוזני הכלל. מן העבר השני, מאזין, אי שם ברחבי הארץ, שומע את השיר המתנגן במכוניתו ומייד חורץ דעה : השיר גרוע !

כמו היוצר המוסיקלי כך בדיוק סופר, צייר, זמר, מורה, גננת, מוכר,מנהל ובעל מקצוע אחר, כך בדיוק אנחנו כהורים, כך בדיוק ילדינו והמתחנכים על-ידינו, כולם השקיעו את עצמם ומעצמם, כולם חתרו לעשייה חיובית, כולם התאמצו, כולם ניסו, כולם הביאו חלקים נכבדים מתוכם , כולם הביאו משהו לעולם, לכולם כוונה טובה הכרוכה במאמץ, בהשקעה, בשעות של חשיבה, כולם עשו, כולם פעלו, כולם ניסו…. כן, מותר להביע דעה, מותר לחשוב אחרת, ובהקשר הילדים כמובן שניתן לחנך ו…האם ניתן להפיק מכך רווחים ?

מקצת החסרונות השימוש בביקורת ביחסים עם הילדים :

1. ילד החי באווירת ביקורת לומד לבקר

2. הוא מתרגל להארת הפגמים בהתנהגותו ובחייו

3. עלול ללמוד מסר שניסיון והתנסות עלולים להביא לביקורת ומכאן – ממעיט בהתנסויות והעזה ומכאן פוחתת התפתחותו הפוטנציאלית במגוון התחומים

4. עלול להפוך לתלוי בתגובות הסביבה להתנהגותו, מראהו ובחירותיו במקום לפתח שיפוט עצמי ובטחון

5. בקורת עלולה לפגוע בביטחון ובדימוי העצמי של הילד

6. יצירת ריחוק במערכת היחסים עם ההורים ובמשפחה –

השלכות בעיקר לתקופת התבגרותו של הילד, חוסר רצון לשתף, לחלוק או להתייעץ

7. עלול להתפתח חוסר רצון לשיתוף פעולה ואף אנטי

8. חסימת פיתוח יצירתיות

9. הילד נשאר עם תחושות עלבון על-פני למידה, שיפור והפקת לקחים

10. עלול לעבור מסר מוטעה של ציפייה למושלמות

11. הזיכרון הלא נעים נחרט בזיכרונו של הילד, מלווה אותו (גם באופן לא מודע) ומביא עימו השלכות למהלך חייו של הילד

12. הילד עשוי לפרש את הביקורת על מעשיו כתכונות המאפיינות אותו, להאמין ולדבוק בתכונות אלו ובטעות להופכן לחלק אינטגראלי מאישיותו.

13. עלולה להתפתח תחושת כשלון וייאוש

14. לקיחת האחריות מהילד למעשיו

15. עלולה להילמד הימנעות על-פני התמודדות עם קשיים ומכשולים בחיים ויתרונותיהם

דוגמאות לאמירות ביקורתיות :

אתה תמיד…. את אף פעם לא…. למה הוא קיבל יותר ממך בבחינה ?

ידיים שמאליות, ציירת קשקוש / העבודה גרועה / ככה לא כותבים…

ככה לא מציירים עיגול, אין פרות סגולות, תראה מה עשית, הכל בגללך,

שפכת הכל, אתה עקשן/עצלן/ מרחף/בכיין… , למה את לא יכולה להיות

כמו… אתה מתנהג ממש מגעיל…

איך ניתן לעשות את זה קצת אחרת ?

רוצה להציע ולהזכיר בפניכם את המושג "משוב" .

הנני מאמינה בהרחבת אופציות ולכן מזמינה כל אחד ואחת לחשוב על הדברים, להיות מודעים, לעבד את המידע , לקחת אותו למחוזות האישיים שלכם, להעניק פרשנות אישית ודרכי תגובה מיוחדות לכם וגם… לנסות להיות יצירתיים בתגובותיכם.

כמה נקודות על מתן משוב :

1. ראשית הקשבה והתבוננות למעשיי הילד והתנהגותו

2. אמפטיה – לנסות להבין את מניעי התנהגות הילד

3. ניסיון לעצור את התגובה האוטומטית אשר לא תמיד נגרמת בשל התנהגות הילד ( אחרי מספר מה של ניסיונות זה פשוט מצליח !)

4. לנסות לתת להם את המרווח טרם התגובה שלנו, אולי הסבר ואפילו מוצדק (אולי עגלת הסופר פגעה בנו מאחור כי ניסה להזיזה ע"מ שגברת תוכל לעבור ובטעות…? ) וכן : לנסות לשאול לסיבת

ההתנהגות – למידה מדהימה מתן כבוד, מקום, שיח והדברות !

5. להפריד בין העושה למעשה : את נוהגת בעצלנות (תאור המצב הנשקף לנגד ענינו ברגע זה, עכשיו)

על פני : את עצלנית, הילד נשאר אהוב ללא תנאים ומקבל מסר שיחסיכם עימו אינם תלויים בשיעורי הבית, ביצירה שיצר….

6. להשתדל לדבר בגוף ראשון : מה אני ההורה מרגיש וחושב

7. לתאר ספציפית : מה בהתנהגות או בעשייה ניתן לעשות אחרת ?

8. בשלב מאוחר יותר לנסות לפתח עם הילדים דרכים חלופיות

9. ניסיון לברר איזה מסר תרצו להעביר ? כיצד תשיגו מטרתכם ?כיצד תשרתו את הילדים בצורה הטובה ביותר ותעניקו להם

כלי התמודדות נוסף לחייהם, אימון, התנסות ולמידה ? גם אם רק אחריי…

10. מודל, מודל, מודל – בכל גיל בכל התנהגות הילדים למדים

ראשית מן ההורים והמחנכים, בראש ובראשונה מהתנהגותם,

טמיעים ומתנהגים בדיוק…. כפי שפרשו אותם.

גם אם לא נבער כחמץ את הביקורת מן העולם,

גם לעיתים אכפת לנו מה יגידו כולם,

גם אם לא תמיד מצליח ודורש מאמץ, שימת לב וזמן

הזיהוי, הגילוי והמודעות הן צעד לא קטן…

מאחלת לכולם שתשתמשו בהזדמנות בפסח הזה,

לבצע מעין טקס ביעור חמץ אישי שכזה,

ולו רק כדי לגלות את כל התכונות והיכולות העצומים שבתוככם

השתמשו בהן ראשית לעצמכם, וגם כדי לעודד ולהצמיח את ילדיכם !

בברכת הורות קלה, מהנה ויצירתית,

מירב אגם – גבריאל

" הורים ונהנים "

מנחת הורים מוסמכת – יועצת בתחום הורות ומשפחה – רעייה ואם

052-2935798 AGMERAV@GMAIL.COM

http://horimvnehenim.blogspot.com/

כל הזכויות שמורות למירב אגם – גבריאל ©

הדפס
תגובות פייסבוק

תגובות