יום חמישי, 04 ספטמבר 2025

מדד לקבלת החלטות חינוכיות נכונות

מאת: דפנה תייר יועצת חינוכית התפתחותית .M.A , מומחית לגיל הרך ומנחת קבוצות הורים .

התינוק בוכה בלילה – האם כדאי לקחת אותו למיטת ההורים ולזכות בעוד כמה פרורי שינה?

הפעוט דורש בקולי קולות דבר מה בחנות – האם כדאי לקנות לו ולזכות בשקט המיוחל?

המקרים הללו, הלקוחים מתוך חייהם של הורים רבים, בוודאי מוכרים. אין ספור דילמות חינוכיות, פעוטות או כבדות משקל, עולות לאורך שנות גידול הילדים, ולא פעם אנו מוצאים עצמנו מתלבטים ותוהים האם הפתרון המיידי והפשוט, לכאורה, הוא גם הראוי; להיענות לרצון הילד ובכך לפתור את הבעיה. אך האם בספקנו את רצון הילד אנו עושים בהכרח את הדבר הנכון? על פי רוב, בינינו לבין עצמנו, אנו יודעים שה'שקט' שהשגנו זהו שקט זמני בלבד, ושאותה התנהגות תשוב ותופיע בקרוב.

בקבוצת האמהות- אחרי- לידה עסקנו השבוע בנושא השינה. הנושא נגע לכולן: הלילות נטולי השינה, הקימות האין סופיות לתינוק, ההאכלה לאורך הלילה- כל אלו התישו את האמהות המשוועות ללילה של שינה לאחר חודשים על חודשים של חסך בשעות שינה ושל עייפות כרונית.

דורית, אמה של ליה בת השמונה חודשים, שיתפה אותנו בדילמה שלה: כשליה מתעוררת באמצע הלילה דורית יודעת שאין צורך להאכילה, אך אין לה כוח לעמוד על שלה מול הקטנטונת, והפתרון הקל ביותר עבורה, באותו הרגע, הוא לחמם בקבוק ולתת לה ואולי לזכות בעוד כמה שעות שינה.

האם ישנו מדד כלשהו אשר יכול ברגעים כאלה או דומים לתת לנו אינדיקציה האם ההחלטה החינוכית שאנו מתלבטים לגביה היא אכן ההחלטה הנכונה?

ובכן, אחד העקרונות לאורם נוכל לקבל את ההחלטות החינוכיות שלנו כהורים הוא מדד הטווח הקרוב לעומת הטווח הרחוק.

במילים פשוטות, כשאנו רוצים לדעת עד כמה ההחלטה החינוכית שלנו נכונה, נוכל לעשות זאת על-ידי שנשאל את עצמנו האם מעשינו פותרים את הבעיה (רק) עכשיו, בטווח הקצר, או פותרים אותה (גם) בטווח הרחוק.

אם התשובה היא שהפתרון הוא נקודתי בלבד (מחר בלילה התינוק שוב יבכה עד שניקח אותו למיטתנו, או בפעם הבאה הפעוט שוב יעשה סצינה בחנות עד שנעתר לו) הדבר מרמז, אולי, שלא בחרנו בפתרון חינוכי מתאים. יש מקום לשוב ולשקול האם הפתרון הקל, הרגעי, הוא גם הפתרון האמיתי.

לעומת זאת אם בחרנו בתגובה חינוכית, שאמנם יתכן ודורשת מאתנו השקעת מאמץ ועקביות רבים יותר ולא בהכרח מעלימה את הבעיה באופן מיידי, אך היא זו שתניב את ההתנהגות הרצויה מהילד בהמשך – כנראה בחרנו בדרך החינוכית שתישא את הפירות הנכונים. במילים פשוטות יותר: לעיתים נדמה מפתה וקל לוותר לילד ובכך לפתור את הבעיה המיידית, אולם כנראה שנכון יותר להיות נחושים, עקביים בהחלטותינו ולעמוד על שלנו (גם אם כרגע זה קשה יותר) ובכך לעזור לילד ללמוד ולהפנים את ההתנהגות הרצויה.

הדפס
תגובות פייסבוק

תגובות