יום חמישי, 04 ספטמבר 2025

התפתחות והנאה זה שם המשחק

התפתחות והנאה זה שם המשחק
מאת: מכבי שירותי בריאות

לנו המבוגרים נדמה ששכחנו איך משחקים.
להלן כמה דגשים ורעיונות למשחק משותף עם הילד מתוך מטרה לעודד התפתחות, תפקוד ולמידה:

• חשוב שכל פעילות תיעשה באווירה של משחק, נעימה ויצירתית.
ילד שייהנה ממשחק ימשיך להתרכז בו וירצה עם לחזור עליו.

• רמת המשחק ומשך הזמן שלו צריכים להתאים לגיל הילד וליכולתו.
במשחק קל מידיי הוא יאבד עניין. וממשחק קשה מידי הוא עלול להימנע על מנת שלא להיכשל.

• רצוי שהבחירה בשחק תיעשה עם הילד במשותף.

• מומלץ שהסביבה שמשחקים בה תהיה רגועה וללא הסחות
(כגון טלוויזיה דלוקה, טלפון, אחים מתרוצצים) וכשהילד אינו רעב או עייף.

• אפשר וכדאי לשתף בני משפחה נוספים ובני גיל שונים.

• חוקי המשחק יכולים להיקבע על ידי אחד המשתתפים ולהשתנות באמצע המשחק.

• חשוב שתהיינה חווית ניצחון ולפעמים גם הפסד, (כי ככה זה בחיים).

• אל תדאגו שכבר אין לכם "רעיונות חדשים"-לילדכם יש בשפע.

• חשובה ההתנסות וההנאה מהמשחק ופחות חשוב מהו התוצר הסופי ואיכותו.

• העידוד ותמיכה שלכם חשובים מאוד לפיתוח חיובי של הערך והדימוי העצמי של ילדכם.

משחקי ידיים
הידיים מעורבות בביצוע פעילויות ובמיומנויות יום-יומיות . רכישה ושכלול של פעילויות ומיומנויות אלו תלויה בהתנסויות מגוונות ובתרגול באמצעות משחקים שונים.

ויסות כוח

היכולת להתאים את מידת הכוח והלחץ הנדרשים לפעילות, מאפשרת שימוש נכון ויעיל בחפצים וכלים ומונעת התעייפות.

· תנועות של כיווץ כף היד ושחרורה על ידי סחיטת ספוג רטוב, או לישת פלסטלינה ובצק.

· העמדת קוביות דומינו בשורה בלי שתיפולנה.

· צביעת קו דק במכחול או במקל אוזניים.

· משחק דוקים.

· הכנת נחשים וכדורים מבצק בלי שיימעכו.

· רידוד בצק בעזרת מערוך.

· הרמה בעזרת פינצטה : קרונפלקס, במבה או כדורי בצק בלי למעוך אותם.

· גזירת פלסטלינה או נייר בעוביים שונים.

· חריתה על פלסטלינה/ בצק.

· ציור על דף קופי תוך שינוי הלחץ המופעל על העיפרון.

· התנסות בכלי ציור שונים הדורשים הפעלת כוח שונה-פנדה, טוש עבה /דק, צבעי עיפרון, מכחול עבה/דק, עיפרון מכני עם חודים בעוביים שונים.

· צביעת דפי קסם, צביעת דף המונח על מטבע לגילוי התבליט שעל המטבע.

· קילוף ביצה קשה ופירות הדר.

שימוש בכלי כתיבה

יש כמה דרכים לאחוז נכון בכלי הכתיבה. אחיזה נכונה מאפשרת ציור ברור וכתב קריא המתאים לגיל וללא מאמץ.

להלן מספר דוגמאות למשחקי ידיים ואצבעות כהכנה לשימוש יעיל בכלי כתיבה:

תנועות נפרדות בכף היד ובאצבעות ותיאום ביניהן יאפשרו שליטה ואחיזה נכונה בכלי הכתיבה.

יצירת "משקפיים" בעזרת אגודלים ואצבעות מעוגלים.

ציור בצבעי אצבעות על חול או על קצף גילוח, כשבכול פעם אצבע אחרת מציירת והאחרות מכופפות.

שקשוק קוביות משחק או אבנים מ"חמש אבנים" על ידי קיעור כפות הידיים.

לישת בצק/ פלסטלינה בין כפות הידיים , השטחתו, נעיצת אצבעות, נעיצת "פטריות" חיתוך בסכין פלסטיק/ גלגלת או חריתה בקיסם.

הדבקה של דבקיות והליכה עם שתי אצבעות לאורך מסלול המדבקות. הסרתן באצבע ואגודל בלבד.

הכנת כדורים קטנים מבצק בעזרת האצבעות.

קריעת ניירות שונים, הכנת כדורים קטנים על ידי קימוט הנייר בין האצבעות, אגודל, אצבע ואמה, ויצירת תמונה.

שימוש בטבי כביסה הצמדתם לדופנות הקופסא, תליית בגדים על חבל, אחיזת חפצים קטנים.

טפטוף צבע אכל בטפטפת/מזרק לתוך אמבט, מגבת נייר או כוס שקופה.

משחקי פינצטה: הרמה בעזרת פינצטה חפצים קטנים כמו גפרורים, קורנפלקס, פסטה, שעועית והכנסתם למיכל קטן.

פעילויות בישול: קריעת עלי חזה, פיזור סוכריות על העוגה עם האצבעות, השטחת בצק לפיצה.

הדפס
תגובות פייסבוק

תגובות