פעם כשרצינו למצוא פתרון לבעיות של הילדים שלנו הלכנו לרופא וביקשנו תרופה.לפעמים, כשהילד היה עצוב, מצוברח או לא היה מרוכז, אמרנו לעצמנו"זה יעבור לו" . כיום יש שיטת טיפול שונה ומיוחדת: טיפול, חינוך ושיקום בעזרת בעלי חיים בקרב ילדים (וכמובן גם מבוגרים). מאת: אורלי נעמה אלקריב, "דרך המילים".
בעלי חיים לעזרת הילדים
מאת : "דרך המילים" אורלי נעמה אלקריב
מידעני "דרך המילים-מרכז נעמה למידע חברתי" המתמחים בתחום "חיות ואנשים"
פעם כשרצינו למצוא פתרון לבעיות של הילדים שלנו הלכנו לרופא וביקשנו תרופה.
לפעמים, כשהילד היה עצוב, מצוברח או לא היה מרוכז, אמרנו לעצמנו"זה יעבור לו",או שקבענו פגישה עם היועצת בבית הספר.
בשנים האחרונות התפתח מאד תחום נוסף של טיפול בילדים (וכמובן גם במבוגרים) והפעם בעזרת בעלי-חיים. טיפול כזה מתאים לסוגים שונים של בעיות כמו:
בעיות רגשיות, לקויות למידה, הפרעות התנהגותיות, נכויות ועיכובים התפתחותיים שונים.
למה דווקא טיפול בעזרת חיות?
על הקשר המיוחד בין חיות לבני -אדם נכתב וסופר רבות. בעלי חיים היו תמיד חלק בלתי נפרד מאורח חייו של האדם . ילדים, במיוחד יצרו קשר עם חיות ואפשר לראות זאת במיוחד בספרות הילדים שם מככבות החיות.
גם בקולנוע מככבים בעלי החיים : עופר האיילים בסרט המפורסם: במבי, פו הדב ומיקי מאוס וגם דורה אהובת הילדים שהקוף והשועל לא משים ממנה.
מומחים לטיפול באמצעות בעלי חיים מציינים כמה יתרונות בולטים בשיטה, בייחוד בתחומים בהם שיטות ריפוי מסורתיות נכשלו.
1. כל אדם באשר הוא מבקש למלא את הצורך הבסיסי של לאהוב ולהיות נאהב.
בעלי חיים מעניקים אהבה ללא תנאי ,ללא ביקורת ומאפשרים לאהוב אותם גם אם לפעמים האהבה פירושה הצקות ואי נוחות.
2. התלות הילדותית שבעל חיים מפגין כלפי האדם שאיתו, גורמת לתגובה של תמיכה ומתן הגנה.
מערכת יחסים כזאת מאפשרת, בייחוד לילדים, להרגיש בעלי ערך עצמי, חשובים, נחוצים ועוזרים.
מה שמעורר את תחושת האחריות שלהם ומחזק את כוחות "האני" .
3. בעל החיים מאפשר לילד להיות במקום בטוח בו הוא יכול להביע את רגשותיו ללא חשש וזאת , בשל העובדה שהוא מעניק לילד חום ואהבה ללא תנאי ועוזר לו להקל על רגשות קשים.
4. הימצאותו של בעל חיים בקרבת ילדים,המגע הרך של הפרווה והגוף, משרה על הילדים אווירה נעימה ומעין הרפיה רגשית שעוזרת לו להרגיש נינוח ורגוע.
5. יצירת קשר עם בעל -חיים מפחיתה תחושות של בדידות של ילדים שנשארים לבדם שעות רבות בבית. של ילדים שאינם מקובלים בחברת הילדים. של ילדים דחויים בשל מראה חיצוני או נכות כלשהי.
6. יצירת קשר עם חיות אינה דורשת מיומנות מילולית ומאפשרת קשר לללא מילים.עובדה זו יוצרת רפרטואר רחב של התקשרויות בין הילד לחיה.
מאפיינים נוספים של חשיבות הקשר בין ילדים וחיות בסיוע הטיפולי
7. קשרים הדדיים בין ילדים לחיות עוזרים גם במישור הפיזי-בריאותי- מחקרים לא מעטים מראים שבעלי חיים משפיעים לטובה על מדדים פיזיולוגיים כמו לחץ דם,רמות טריגליצרידים בדם,קצב פעימות הלב ורמת לחץ וחרדה. התרומה החיובית על הבריאות מוסברת בעובדה שבעל החיים מהווה גורם תמיכה חברתי ופסיכולוגי לילד וגם למבוגר.
8. המישור הקוגנטיבי -לימודי- בעל חיים מעורר סקרנות ומעודד רצון להכיר את אורח חייו, התנהגותו והדרכים ליצור איתו קשר.
9. קשרי גומלין עם חיות גורמים למצבים חברתיים להיתפס כפחות מאיימים ולאנשים לא מוכרים להצטייר כיותר חיוביים. הסיבה לכך היא שחיות נתפסות על ידי הילד באופן אינטואיטבי כטובים וחבריים ומשרים תחושה מיידית של ביטחון. לעומת זאת,בני אדם רוכשים את אמונו של הילד לאחר היכרות מעמיקה. לכן, הילד המטופל מגיע לאינטימיות כמעט מיידית עם החיה ומצליח לבטאה בחופשיות רבה יותר מאשר עם המבוגר.
10. רכישת אחריות – באמצעות התחייבות לטפל בבעל החיים במסגרת הטיפול,לדאוג לצרכיו ואחר כך,אולי ליישם אחריות זאת עם הכלב או החתול הפרטי,בבית.
טיפול וסיוע בעזרת בעלי חיים מתייחס למגוון רב של חיות ביניהן ארנבות, שרקנים, אוגרים, איגואנות, צבים, נחשים, סוסים ואפילו דולפינים.
רכיבה טיפולית על סוסים מתאימה לעבודה על קשיים מוטוריים ובעיות בשרירים.
עבודה עם נחשים יעילה בטיפול בילדים הסובלים מהפרעות רגשיות.
תרפיה עם תוכים משפרת את המוטוריקה העדינה והגסה ואילוף ציפורים תורם לביטחונו העצמי של הילד ולמיקוד הקשב והריכוז שלו.