תקציר הרצאת אימון
טיפוח הביטחון העצמי אצל ילדים
מאת: יעל לב- אור, 12 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים , מבוגרים וקבוצות. מאמנת לחיים, מנחת קבוצות, מאמנת ספורט התפתחותי.
הגדרה: ביטחון עצמי – היכולת לספק לעצמי את הרצונות והצרכים. הכרה בחולשות, בכישורים, ביכולות ובכוחות שלי והיכולת להשתמש בהם בעת הצורך.
גורמים המשפיעים על הביטחון
1. מבנה אישיות (מולד)
2. קבוצת השווים (חברים)
3. משפחה (הורים ואחים)
4. אופנה חברתית (מסגרת חינוכית, תקשורת, סביבה…)
יש להפריד בין בטחון עצמי מולד שטבוע במבנה האישיות ועליו יש לנו (כמבוגרים) השפעה מועטה לבין בטחון עצמי הממוקד לתחומי חיים שונים שבו ניתן לעשות התערבות ולהשפיע.
תגובות התורמות לדימוי-העצמי (הורים)
1. לשקף את התכונות החזקות – לדבר (הרבה) עם הילדים על הכוחות והכישרונות שלהם.
2. דיאלוג-מונולוג בדרך החיוב (חשיבה חיובית) – אנו נוטים לומר "אל תצעק", "אסור", "זה לא יפה"… רצוי להגדיר את הפעולה שאנו רוצים- "אנחנו מדברים בשקט", "אנחנו מסדרים אחרי ששחקנו"… ולתת חיזוקם חיוביים.
3. תיווך בהגדרה העצמית – ילדים נוטים לומר "אני לא טוב בזה"… יש לעזור להם להימנע מהגדרה עצמית שלילית, למשל: "לא הצלחתי הפעם, אבל אם אני אתאמן אני אצליח!".
4. התמקדות בעובדות – לתאר מצב בצורה אובייקטיבית, ולהמנע עד כמה שאפשר ממעורבות ריגשית..
5. חינוך לעצמאות – לעודד את הילד לפתור בעיות בעצמו ולעשות בעצמו דברים.
6. פרופורציה – להסתכל על דברים בפרספקטיבה של זמן.
7. תיווך של פרסומות/תוכניות טלביזיה- להסביר לילדים שהמדיה יוצרת מציאות דמיונית
אם נגרש את החושך עבור ילדנו, לעולם הם יפחדו מהחושך.
אך אם נלמדם להדליק את האור הם ילמדו לגרש את החושך בעצמם.
משימת אימון
1. לשים לב כמה פעמים אני אומרת: "לא", "אל תעשה", "תזהר", "אסור". רק לשים לב להימנע משיפוטיות עצמית (השיפוט העצמי גרוע יותר ממילות השלילה). לפתח מודעות, לצפות.
2. כל יום לציין בפני כל ילד לפחות תכונה אחת שהוא טוב בה.
3. להציע שתי אפשרויות ולתת לילד לבחור אחת מביניהן ב-3 תחומים חדשים.
(איזה נעליים אתה רוצה ללבוש היום?,
באיזה צד אתה רוצה לשבת באוטו?, מתי
אתה רוצה שנצא לחוג ב- 15:30 או 15:45)