יום חמישי, 04 ספטמבר 2025

צרכנות נבונה

צרכנות נבונה
מאת: יפעת מנולוביץ נטורופתית ותזונאית טבעית, מאמנת אישית קבוצתית ומשפחתית, מתמחה בתהליכי שינוי

למזון שאנו אוכלים מוספים תוספים מלאכותיים לשיפור: צורה,צבע,טעם, ריח ושימור.
האם אנחנו שייכים לצרכנים האוטומטים?מעמיסים בסופר מכל הבא ליד ,מבלי לבדוק מה באמת אנחנו מכניסים הביתה?
ישנם צרכנים אשר להם אני קוראת צרכנים ידניים, אם אתם שייכים אליהם ,אז כל הכבוד לכם !!!!כי אתם ממש לא הישראלי הטיפוסי.
לצערי רובינו משתייכים לצרכני האוטומט.
קיים מערך שיווקי שלם שתפקידו למכור לנו את המוצר.
לשם כך מושקעים מיליונים בשיווק.
גם ילדינו התמימים הם קהל יעד מכובד.
במטרה לשכנע אותנו לקנות מוצר, היצרנים אינם בוחלים בשום אמצעי. ישנו שימוש במותגים,במפורסמים,בפרסומות ובקלטות.
אז לאלה בינינו הרוצים להתחיל כבר בקנייה הקרובה להיות צרכנים יותר מודעים …
מה באמת קורה בסופרים? חברות גדולות מקבלות מדפים אטרקטיביים תמורת תשלום. מיקום המוצרים אינו תמים.
לא נמצא סופר ,בו מוצרי היסוד מונחים בכניסה לחנות.
אם אנחנו רוצים רק לחם, בדרכינו אליו נחלוף על פני מוצרים רבים נוספים.
כל מי שרוצה להיות צרכן נבון, עליו לגלות מודעות וערנות. מחקרים מראים כי רק 10% מתוך ה-70% אשר עורכים קניות עם רשימה,ו….. נצמדים אליה.
מאחורי המחקרים הללו עומד כמובן צוות משומן ,אשר לו אינטרס ,שלא תצמדו לרשימותיכם אלא להובילכם במסע התעתועים.
בואו נדבר על הרכיבים על אריזות המוצרים:
לסדר בו מופיעים הרכיבים ישנה משמעות רבה. מה שמופיע ראשון מצוי באחוזים הכי גבוהים, וכן הלאה.
כך שאם סוכר מצוין במקום ראשון או שני ,המשמעות היא כי המוצר רווי בסוכר.
מספר דוגמאות לגימיקים שיווקיים: בחזית האריזה מצוין באותיות גדולות כל מה שהיצרנים רוצים שנראה.
כך שאם כתוב : קורנפלקס עם דגנים מלאים עלינו להפוך את המוצר ולבדוק באותיות הקטנות ברכיבים מה בפועל מכיל המוצר.
שיווק מסוג זה הנו חוקי. אם נבדוק טוב פעמים רבות נגלה שהמוצר אכן מכיל דגנים מלאים אבל רק 20% ..ומה עם 80% הנותרים? חטיף "אנרגיה"..- על פי רוב מכיל אחוז גבוה מאוד של סוכרים ושומן רווי, כך שהנ"ל מביא לחוסר אנרגיה.
מיץ פירות אמיתי – בפועל פעמים רבות אם נבדוק מה מכיל המוצר נגלה תרכיז פירות של מיץ מעובד, עם ויטמין C ,הרגיש לחמצון כך שויטמין סינטטי ולא הטבעי הוא הקיים במוצר.
נשמע מייאש ומסובך? ממש לא. צריך רק להחליט שמהיום אנחנו בוחרים לדעת מה אנחנו קונים.

ישנו פתגם סיני האומר: כדי להזיז הר ממקומו עליך להתחיל עם האבנים הקטנות ביותר.
אם כבר מחר ,בקנייה הבאה ,נזיז אבן קטנה, ניתן יהיה להזיז הרים. שינוי צריך להיות מבחירה ומודעות ורק אחר כך בצלחת.

אפשרות נוספת הינה, לא להכניס הביתה חטיפים ודברי מתיקה ולאפשר לילדים לבחור חטיף או ממתק אחד מחוץ לבית בלבד.

וטיפ אחד לסיום: מומלץ לא לערוך קניות עם ילדים.
בייביסיטר תמיד יהיה סידור יותר זול…

פינת השאלות:
דפנה כהן מיהוד שואלת: בעלי ואני מאוד מאוד משדלים לשמור על תזונה נכונה בבית.
הבלגאן מתחיל כאשר הילדים נמצאים בהשגחת הבייבי סיטר ואז הם מחסלים חטיפים וממתקים ללא שום הגבלה.

תשובה:
גם בשעות בהן ילדינו נמצאים בהשגחת מבוגר אחר, תפקידנו כהורים להציב גבולות ברורים.
ההנחיה לבייביסיטר צריכה להיות חד משמעית . להגביל לממתק אחד בלבד .

הדפס
תגובות פייסבוק

תגובות